De fundamentele kenmerken van een werkende marketing strategie

De fundamentele kenmerken

In het digitale tijdperk waarin wij vandaag de dag leven, struikel je zowat over de marketing experts die online verkondigen wat de meest recente ‘tips & tricks’ zijn op het gebied van digitale marketing. Het is hierdoor erg lastig om te onderscheiden welk advies nu wel enige waarde heeft en ook daadwerkelijk succesvol is gebleken door de jaren heen. Altijd maar het zoeken en het implementeren van het laatste nieuwtje over de meest innovatieve marketingstrategie die je online kan vinden, is lang niet altijd de beste optie. Het grootste probleem hiervan is misschien nog wel dat het advies vaak komt van mensen die jou op hun beurt ook weer iets proberen te verkopen. Namelijk een e-book, een coachingsprogramma of iets anders in die richting. Hun doel is dan ook om hun ‘ultieme marketing strategie’ zoveel mogelijk de hemel in te prijzen, zodat bezoekers gebruik gaan maken van hun product. Het is daarom ook veel waardevoller om te onderzoeken wat er al jarenlang werkt en hoe je deze informatie kan gebruiken en kan vertalen naar een persoonlijke marketing strategie voor jouw eigen onderneming.

Om exact dat te geven wat eerder werd beschreven, zijn er drie fundamentele kenmerken van een goedwerkende marketingstrategie. Het implementeren van een van deze drie in jouw marketingstrategie zal naar alle waarschijnlijk zorgen voor een positief effect op de resultaten die je over het algemeen behaalt. Het implementeren van daadwerkelijk alle drie de kenmerken geeft een bepaald synergie-effect, waardoor ze elkaar complementeren en ook nog eens versterken.

1- Roep emotie op

Het oproepen van een sterke emotie wordt door de echte kenners gezien als een fundamentele kwaliteit van een werkende online marketing strategie. De doelgroep van jouw dienst of product moet een bepaald gevoel krijgen bij het zien van of het horen over een product of dienst. Hoe sterker de emotie die ontstaat, hoe langer de gedachte van een product of dienst blijft hangen. Over het algemeen is het natuurlijk verstandiger om dit een positieve emotie te laten zijn. Echter hebben ook negatieve emoties een waarde hierin. Denk maar aan bijvoorbeeld de welbekende Carglass reclame, irritant maar effectief. Als je een sterretje in je ruit hebt, dan weet je wie je moet bellen. Hoe langer de beeldvorming in zijn of haar hoofd bij een potentiële klant blijft hangen, hoe groter de kans is dat diegene vervolgens ook echt een klant wordt.

2- Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Zeker in online marketing is dit een van de meest waardevolle onderdelen van een marketingstrategie. Op social media, maar ook op websites is de snelheid waarmee nieuwe snufjes en thema’s om origineel te zijn, ontstaan, extreem hoog. Wat je echter vaak ziet, is dat er één iemand is die iets nieuws probeert, wat meteen een enorm succes blijkt. Vervolgens heeft deze persoon een enorm competitief voordeel ten opzichte van de concurrentie. Binnen afzienbare tijd gaat de concurrentie vervolgens hetzelfde doen en ben je weer terug bij af. Tenzij je keer op keer aan het vernieuwen blijft en de concurrentie altijd net een stapje voor bent. Dit zal niet altijd werken, maar die keer dat het wel lukt is het allemaal waard.

3- Geduld is een schone zaak

De grootste valkuil van online marketing is het niet hebben van geduld. Iedereen wil het liefst gister al rijk zijn. Wat voor veel nieuwelingen op dit gebied vaak een flinke tegenvaller is, is dat de aanhouder meestal wint. Zeker in het begin is de motivatie nog wel aanwezig en na één of twee tegenslagen zijn de meesten nog wel bereid om een poging te doen. Echter stopt het daarna meestal wel. De echte succesvolle online ondernemers zijn niet snel rijk geworden, maar hebben poging na poging gedaan en gaven na een tegenvaller nooit op.

SEMrush