Nieuwsbrief marketing optimaal gebruiken in informatie commercie

Nieuwsbrief marketing

Het is je waarschijnlijk al opgevallen dat de goede oude nieuwsbrieven weer steeds vaker beginnen terug te keren. Deze traditionele manier om (potentiële) klanten te informeren blijkt nog altijd zeer effectief, mits je het op de juiste manier inzet.

Het komt erop neer dat het gewoonweg erg waardevol is om via de mail de meest relevante en belangrijke informatie heel direct te ontvangen. Dit is dan ook meteen het grote verschil met de huidige e-mailmarketing. Via een nieuwsbrief ontvang je als het ware een samenvatting van de belangrijkste informatie van de afgelopen periode. Mensen ervaren dit als prettiger dan wanneer ze iedere keer losse mails moeten openen.

Redenen om nieuwsbrief marketing een kans te geven

Het is natuurlijk niet zomaar dat het steeds meer wordt aangeraden om nieuwsbrief marketing een kans te geven. Hier zitten specifieke redenen achter die aangeven dat er echt waarde achter zit. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om:

– De behoefte aan minder, maar betere content: In een wereld waarin content meer en meer de overhand krijgt, valt het op dat er steeds vaker sprake is van overbelasting. Mensen krijgen zoveel content naar hun hoofd geslingerd, dat ze er een beetje klaar mee zijn. De nadruk ligt steeds meer op het vinden van relevante content. Content die in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk vertelt over een bepaald onderwerp. En laat dat nu net zijn wat een nieuwsbrief doet.

– Meer conversies: Doordat nieuwsbrieven aantrekkelijk zijn om te lezen, gaat het indirect leiden tot meer conversies. Bijvoorbeeld wanneer je je diensten of producten relateert aan de informatie die je in de nieuwsbrief doorneemt. Hetzelfde geldt voor de ROI. De investering die je doet in deze vorm van marketing gaat zich al snel uitbetalen. Als onderneming creëer je zo meer financiële mogelijkheden voor jezelf.

– Betere relatie met de doelgroep: Uiteindelijk gaat je doelgroep je erg dankbaar zijn voor de moeite die je neemt om een nieuwsbrief op te stellen. Aangezien dit voor hun veel overzichtelijker is, bouw je vertrouwen op. Je doelgroep houdt een prettig gevoel over aan de interactie die ze met je hebben gehad. Dit vergroot de kans aanzienlijk dat ze ook in de toekomst je nieuwsbrieven en bijbehorende informatie blijven lezen.

Verder biedt het ook een geweldige mogelijkheid om meer feedback te ontvangen en om je producten of diensten om de zoveel tijd eens aan te stippen. Het feit dat meer mensen je nieuwsbrieven openen dan bij ‘normale’ mails het geval is, is van onschatbare waarde.

Waar moet je op letten bij het opstellen van een nieuwsbrief?

Ondanks dat het concept van een nieuwsbrief in de basis relatief duidelijk is, betekent dit niet dat je zomaar even een nieuwsbrief kunt opstellen en versturen. Het is wel belangrijk dat je een aantal vaste punten naloopt. Dit om de effectiviteit van de nieuwsbrief te maximaliseren. Het zou natuurlijk erg zonde zijn als je een deel van je doelgroep na de eerste mail al kwijt bent. De kans is dan klein dat je ze ooit nog terugziet. Vandaar dat je de volgende punten steevast moet nalopen bij het opstellen en versturen van een nieuwsbrief:

1-Schrijf creatieve tekst voor het balkje ‘onderwerp’ van je e-mail

Het onderwerp is het eerste wat jouw doelgroep ziet. Dit is dus dé kans om de aandacht te grijpen en ervoor te zorgen dat ze je mail ook daadwerkelijk openen. Hierbij is het tegelijkertijd wel belangrijk dat je geen valse claims maakt. Het onderwerp moet wel representatief zijn voor dat wat er in de mail te lezen is.

Het zorgt voor de grootste tevredenheid van de lezer wanneer het onderwerp van je mail op een subtiele manier interesse opwekt. Het maakt de lezer nieuwsgierig naar meer. Waar nodig is het zeker waardevol om een emoji toe te voegen.

2- Verstuur consistent

Een ander punt waar je zeker rekening mee moet houden, is het consistent versturen van je nieuwsbrief. Op een gegeven moment zorgt dit ervoor dat je lezers een nieuwe nieuwsbrief gaan verwachten op een vaste dag en tijdstip. Het straalt professionaliteit uit wanneer je ook aan deze wens voldoet.

Het is goed mogelijk dat je verschillende geografische gebieden op een ander moment voorziet van de nieuwsbrief.

3-  Voeg sterke call-to-actions toe

Uiteindelijk bereik je pas echt iets met een nieuwsletter wanneer je de lezer op de juiste wijze motiveert om een bepaalde actie te ondernemen. Anders is het slechts een mail waar je eigenlijk niet veel aan hebt. Het moet wel ergens toe leiden.

Voorbeelden van een duidelijke call-to-action zijn het verwijzen naar links voor meer informatie of het beantwoorden van een of meerdere vragen. Maak het niet te pushy, maar formuleer het als een logische vervolgstap om een bepaalde actie te ondernemen.

4- Presenteer de informatie overzichtelijk

Verder wil je de informatie altijd overzichtelijk houden. Het moet bijna hapklaar zijn. Denk aan overzichtelijke stukken tekst en een herkenbaar, prettig design. Maak er geen kleurenfestijn van, maar hou het professioneel. Een design mag wel herkenbaar zijn, maar moet ook op ieder mailplatform leesbaar en mobielvriendelijk blijven.

5- Plaats een unsubscribe link

Tot slot ontkom je er niet aan om een unsubscribe link in de e-mail te plaatsen. Deze moet duidelijk zichtbaar zijn. In het verleden werd er heel creatief omgegaan met de plaats, grootte en kleur van deze link. Echter moet je je gewoonweg focussen op de kwaliteit van de nieuwsbrief zelf. Wanneer deze in orde is, verlies je zo min mogelijk potentiële klanten. De mensen die echt niks van je willen hebben, vinden de unsubscribe link uiteindelijk toch wel.

De verschillende soorten nieuwsbrieven

Er is niet maar 1 type nieuwsbrief. Sterker nog, er zijn best veel verschillende soorten waar je uit kunt kiezen. Het is maar net de vraag wat precies het doel is dat je probeert te bereiken. Over het algemeen heb je de keuze uit de volgende opties:

  • Product update nieuwsbrieven
  • Aankondiging evenement nieuwsbrief
  • Nieuwe blogposts nieuwsbrief
  • Nieuwsaankondiging nieuwsbrieven
  • E-commerce nieuwsbrief
  • Seizoensgebonden nieuwsbrief

Alle bovenstaande opties kun je met elkaar afwisselen. Het is belangrijk om niet te veel te versturen. Put je doelgroep niet uit, maar hou het altijd relevant!