De meest gemaakte fouten bij het opzetten van een Facebook Ads campagne

Facebook Ads campagne

Facebook Ads zijn voor bijna iedere ondernemer wel een onderdeel van de marketing strategie. Enkele jaren geleden gold Facebook Ads nog als een goudmijn, maar vandaag de dag zijn de voordelen tot de meeste online ondernemers doorgedrongen. Ondanks deze stijging in het gebruik van de advertenties op dit platform, is nog maar een klein gedeelte van de gebruikers echt op de hoogte van de benodigde stappen die bij dit proces horen. Doordat de opties zo divers zijn, zijn er een hoop valkuilen waar veel ondernemers nog altijd in vast komen te zitten. Om je hierbij te helpen is een overzicht gemaakt van de meest voorkomende valkuilen en een wegwijzer om hierbij op een vakkundige wijze niet bij in de fout te gaan.

Valkuil 1: De Facebook pixel werkt niet

De pixel is van kritiek belang als het gaat om het bijhouden van de interacties die jouw doelgroep heeft met jouw content. Om van deze advertenties te leren en verbeteringen in de toekomst toe te kunnen passen, is het belangrijk dat deze informatie kloppend is. Wees er dus zeker van dat de pixel werkt en informatie kan bijhouden.

Valkuil 2: Foutieve pixel instellingen

Wanneer de pixel vervolgens werkt, is het wel belangrijk dat hij op een juiste manier is ingesteld. Zo kan de pixel bijvoorbeeld tot 1 dag nadat iemand de advertentie heeft gezien deze persoon opslaan als potentiële klant, maar ook tot 28 dagen na het zien van een advertentie. Afhankelijk van jouw doel is een juiste afstelling bijzonder effectief.

Valkuil 3: Het kiezen van een verkeerd advertentiedoel

Vooral beginnende online ondernemers zijn te veel gefocust op snelheid en kiezen in hun haast een inefficiënt advertentiedoel. Het opslaan van bepaalde bezoekersgroepen en het kiezen van een bijbehorend advertentiedoel kunnen ervoor zorgen dat bijvoorbeeld bezoekers die ooit op jouw website zijn geweest een specifieke advertentie voor hun neus krijgen.

Valkuil 4: Het niet bijhouden van parameters voor optimale kwaliteit

Door bepaalde campagnes parameters mee te geven, kan je precies bijhouden hoe die campagne het doet ten opzichte van een andere gelijkwaardige campagne, die er niet iets anders uitziet. Zo ontvang je waardevolle data die je in de toekomst kunt gebruiken.

Valkuil 5: Beginnen met het verkeerde campagnedoel

Afhankelijk van je campagne moeten je doelen verschillen. Het laten zien van advertenties aan een doelgroep die al bekend is met jouw product of dienst vergt een ander doel en daarmee een ander budget en optimalisatie.

Valkuil 6: De verkeerde mensen targeten

Ook deze fout wordt vaak gemaakt in verband met snelheid. Zorg ervoor dat je grondig uitzoekt wat jouw doelgroep is, zodat je de grootste kans hebt dat je advertentie campagne succesvol is. Advertenties laten zien aan mensen die er toch niets van willen weten is hetzelfde als geld in een bodemloze put gooien.

Valkuil 7: Een te brede doelgroep kiezen

Deze fout staat alom bekend als de meest gemaakte fout. De meeste online ondernemers hebben de neiging om een te grote doelgroep te kiezen met een te kleine kans op conversie. Hoe sneller je de doelgroep succesvol kunt verkleinen, hoe sneller je je kans focussen op de juiste personen.

Valkuil 8: Biedingsstrategie verwaarlozen

Door de verkeerde strategie te kiezen, bestaat er een zeer grote kans dat je geld verspilt en sneller door je budget heen bent. Hierdoor zullen je advertenties automatisch minder presteren, ongeacht de kwaliteit.

Valkuil 9: Onderwaardering van interactie met advertenties

Door veel ondernemers wordt nog altijd de interactie die de doelgroep met de advertenties heeft ondergewaardeerd op het moment dat ze niet direct tot koop overgaan. Interactie kan heel veel waarde hebben, ook als niemand koopt. Door geïnteresseerden opnieuw een nipt andere advertentie te laten zien, gaan velen alsnog overstag.