Core Web Vitals: Alles wat je over de nieuwste rankingfactor van Google moet weten
22 September 2019 : 08:57:39

Core Web Vitals: Alles wat je over de nieuwste rankingfactor van Google moet weten

Met betrekking tot organisch zoekverkeer is een hoge ranking in Google de heilige graal. Je wilt er alles aan doen om ervoor te zorgen dat je bij relevante zoekwoorden zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnt. De Core Web Vitals van Google spelen hierin een essentiële rol. 

Vanaf mei 2021 hebben deze Core Web Vitals namelijk een directe invloed op jouw ranking bij Google. Om ervoor te zorgen dat je meer verkeer richting je website krijgt, is het dan ook erg belangrijk om hier rekening mee te houden. 

In dit artikel nemen we alles wat je over de Core Web Vitals moet weten met je door. 

Wat zijn de Core Web Vitals?

Google doet vanzelfsprekend zijn uiterste best om ervoor te zorgen dat de ervaring van mensen via deze zoekmachine zo optimaal mogelijk is. Daarvoor is het belangrijk dat ze op een bepaalde manier meten welke factoren voor een goede ervaring bij de websitebezoekers zorgen. 

Tegelijkertijd doen website-eigenaren veel moeite om bepaalde zaken te verdoezelen. Zo is niet iedere factor, zoals bijvoorbeeld de bounce rate, objectief waar te nemen. Vandaar dat Google naar een aantal factoren kijkt die wél altijd objectief van toegevoegde waarde zijn:

Snelheid: Hoe sneller een website is, hoe beter de gebruikservaring. Dit is heel objectief te meten. Een snellere website is namelijk in alle gevallen beter. Dit alles valt onder de noemer LCP (Largest Contentful Paint). Google meet hoe snel het grootste visuele element op een website laadt. Dit moet onder de 2.5 seconden zijn. 

Reactievermogen: Verder is er vaak sprake van interactie met gebruikers op een website. Denk aan het klikken op een link of het scrollen naar een lager gedeelte. Het vermindert de frustratie van een bezoeker aanzienlijk wanneer dit allemaal goed werkt. Het reactievermogen valt onder FID (First Input Delay). Dit omschrijft het verschil tussen de eerste actie die een bezoeker aangaat, zoals het klikken op een knop, en het reageren van de website. Dit moet onder de 100 milliseconden zijn van Google. 

Stabiliteit indeling: Tot slot is ook de stabiliteit van de indeling belangrijk. Wanneer knoppen, teksten en afbeeldingen de hele tijd verschuiven, leidt dit tot verkeerde kliks. Ook dit frustreert bezoekers enorm en kost bovendien veel tijd. Deze factor wordt omschreven als CLS (Cumulatieve Layout Shift). Hoe meer verschuivingen er plaats vinden, hoe hoger de score qua CLS wordt. Deze moet van Google onder de 0.1 blijven. 

Waarom je je Core Web Vitals moet optimaliseren voor SEO

De Core Web Vitals gaan dus een directe invloed hebben op je ranking in Google. Daarnaast geven ook de volgende punten meer dan genoeg reden om hier aandacht aan te besteden: 

Meer kans op Top Stories: Via Google maak je met iedere pagina vanaf mei 2021 kans om in de sectie Top Stories te komen. Dit biedt een enorme kans op meer verkeer. Mensen zijn sneller geneigd om op een artikel in deze sectie te klikken. Het betaalt zich dus zeker uit om hier aandacht aan te besteden qua Core Web Vitals.

Visuele aanduiding: Er wordt momenteel aan gewerkt om een visuele aanduiding te geven aan pagina’s die de Core Web Vitals succesvol op hun website hebben verwerkt. Dit biedt nog een extra reden voor gebruikers van Google om op jouw pagina te klikken. 

Hoe Google de Core Web Vitals meet

Google ziet iedere dag miljoenen gebruikers voorbijkomen. Deze laten allemaal op hun eigen manier bepaalde vormen van data achter. Dit is specifiek het geval bij de browser Chrome. Aangezien dit onderdeel is van Google, stelt het ze in staat om heel specifiek bij te houden wat er op websites gebeurt. 

Op deze manier houdt Google ook de Core Web Vitals bij. Je krijgt hier inzicht in door de PageSpeed Insights tool van Google te gebruiken. Vervolgens zie je bij de Field Data heel specifiek staan wat de score is van jouw website op de verschillende eerdergenoemde aspecten. 

Aangezien het hier om echte data gaat, heb je heel veel aan de informatie. Je ziet in één oogopslag of je wel of niet goed scoort op de verschillende onderdelen. Zo niet, dan is er zeker nog werk aan de winkel. Er is dan ruimte voor verbetering met betrekking tot je zoekmachineoptimalisatie. 

Jouw website optimaliseren

Nu je afweet van het bestaan van de Core Web Vitals en de manier waarop ze gemeten worden, is het tijd om actie te ondernemen. Zeker wanneer jouw verkeer voor het grootste deel uit organisch zoekverkeer bestaat. Het is namelijk goed mogelijk dat concurrerende websites hier ook meer aandacht aan gaan besteden. Je wilt dan zeker niet achterblijven. En waar mogelijk maak je natuurlijk het liefst zoveel mogelijk gebruik van de voordelen die het te bieden heeft. 

Maak daarom gebruik van de PageSpeed Insights tool van Google en bekijk waar op dit moment de zwakke plekken van jouw website zich bevinden. Dit is de eerste stap richting het implementeren van verbeteringen. Wie weet is alles wel al in orde, maar ook dan is het de moeite waard om dit in ieder geval zeker te weten. 

Mocht er op één van de verschillende 3 punten iets aan schorten, dan ben je in staat om heel specifiek naar een oplossing te zoeken. Wanneer het laden van een grote afbeelding bijvoorbeeld te lang duurt, is het een optie om een kleinere afbeelding te vinden. Dit gaat de laadsnelheid van je website al snel verbeteren. En ook voor problemen als een trage reactiesnelheid en een veranderende indeling zijn meer dan genoeg oplossingen te vinden. 

Zet alles op alles om jouw ranking in Google te verbeteren en besteed voldoende aandacht aan de Core Web Vitals. Wie weet leidt dit er uiteindelijk wel toe dat je in de sectie Top Stories verschijnt en neemt de hoeveelheid organisch zoekverkeer via Google alleen maar verder toe. Jouw website heeft dan een aantal mooie jaren in de ranking van Google voor de boeg.