Content Marketing Strategie voor webwinkels

Content marketing

Content marketing, de term wordt ons de laatste jaren naar het hoofd gegooid. Content marketing is belangrijk. We moeten allemaal aan de content marketing. Maar wat velen niet beseffen is dat content marketing een doel is om naartoe te werken, niet iets dat uit het niets ontstaat en er ineens zomaar is. Bedenk daar ook nog eens bij dat content marketing voor webwinkels helemaal niet zo eenvoudig is. Je kan geen gebruik maken van lange productteksten om zo je klanten aan te trekken. Je moet een ander pad volgen.

Voor goede content marketing heb je een goede content strategie nodig, die je op weg helpt. Voor webshops is zo’n strategie nog belangrijker dan voor een gewone website, omdat er voor hen niet zoveel te bewandelen wegen zijn. Welkom in de wereld van de content strategie voor webwinkels.

Wat is content marketing?

Content marketing is een marketingtechniek waarbij je waardevolle, relevante, consistente content verspreid met als doel de doelgroep van je bedrijf aan te trekken. Deze content is klantgericht, niet bedrijfsgericht. De bedoeling is dat de content een verrijking is voor de klant. Het richt zich op een probleem dat de klant heeft en geeft daar een oplossing voor. Via je content bouw je een band met de klant, de klant gaat jou zien als iemand die zijn problemen kan oplossen. Deze hele content marketing is een voorspel naar de uiteindelijke verkoop van een product, met de klant en zijn noden als middelpunt.

Content marketing is NIET hoger proberen ranken in Google. Dat is een taakje voor de SEO-marketing, wat niet hetzelfde is. Vaak gaan beide wel hand in hand. Dat je hoger beland in zoekmachines mag dan niet het doel van content marketing zijn, het is vaak wel een mooi extraatje.

Content marketing voor een webwinkel.

In het geval van een webwinkel/webshop is je content marketing helemaal anders dan bij een andere website. Gelukkig kan je content marketing makkelijk personaliseren en aanpassen aan je bedrijf.

In een webshop kan je geen lange teksten over problemen en oplossingen plaatsten onder ieder product om zo klanten aan te trekken. Maar je kan deze teksten wel verleggen naar de categoriepagina’s. Voor een webwinkel zijn categoriepagina’s de ideale plek om goede content neer te zetten en op deze manier je doelpubliek te bereiken. Daar kan je aan de slag met keuzehulp en informatie uitleg over de categorie producten. Op die manier kan je de productpagina’s heerlijk kort houden en toch mensen aantrekken met je rijke kennis over het onderwerp.

Wat is content strategie?

Je content strategie is de uiteenzetting van een plan om naar dat doel (content marketing) te raken. Wat is je doelpubliek? Welke personen gaan er aan meewerken? Welke tools en programma’s ga je gebruiken om tot je doel te komen? Hoe pak je dit hele proces aan? Wat ga je exact doen?

Content strategie is het hele werkproces vanaf het eerste idee tot het doel, waarbij je content marketing gaat gebruiken om tot dat doel te komen. Dit werkproces is voor ieder bedrijf anders. De strategie voor een webshop is niet dezelfde als die van een influencer blog.

Stap 1: Wat is je doel?

Wat is het doel van content marketing? Wat wil je net gaan bereiken binnen je webwinkel? Is het doel om je content marketing in te zetten voor rechtstreekse verkopen? Of is er een groter plan en wil je je content inzetten om meer volgers te gaan genereren en de beste bron van informatie in jouw vak te gaan worden om zo mensen aan te trekken? Er is geen goed of fout antwoord hierop, maar je hebt wel duidelijkheid nodig over wat je wil en welke richting je gaat volgen.

Stap 2: Wat is het doelpubliek van je webwinkel?

Een van de belangrijkste dingen voor een bedrijf is weten wat je doelpubliek is. En dan bedoelen we niet dat er eens oppervlakkig gekeken wordt naar welke mensen je allemaal zou kunnen bereiken. Je doelpubliek bepalen is een groot en overvloedig deel van je content strategie.

Het doelpubliek van een webshop is niet enkel “wie” je als klant wil zien, maar “welke persoon” die “welk probleem” heeft waar jij “een oplossing” voor hebt. Een doelpubliek is dus heel erg specifiek en mag erg nauw genomen worden. Dit heet “een niche”.
Denk aan een fles. Je specifieke doelpubliek stelt de hals van die fles voor, de mensen waar je uiteindelijk aan gaat verkopen hebben de symboliek in de rest van de fles. Je doelpubliek staat dus niet meteen gelijk aan het uiteindelijke klantenpubliek. Je doelpubliek is het soort mensen waar je je op gaat focussen, waarmee je affiniteit hebt en die je ook effectief wil en kan helpen met hun probleem. Automatisch ga je ook andere mensen aantrekken die enkele raakvlakken hebben met je doelpubliek. Dus wie is je ideale klant en welk probleem heeft hij waar jouw webwinkel een oplossing voor kan bieden?

Stap 3: Hoe ga je naar je doel ?

Een andere belangrijke stap is bedenken hoe je dat doel wil gaan bereiken. En dan hebben we het niet over de technologie die je wil gaan gebruiken, dat is pas de volgende stap.

Welke bruikbare vaardigheden heb je? Als je met een team werkt: welke bruikbare vaardigheden heeft je team? Welke dingen kan je zelf en welke dingen moet je uitbesteden?

Laat je ook niet bang maken door het idee dat je dingen moet gaan uitbesteden. Dit is nog steeds een taboe onder nieuwe webshop eigenaren en andere zelfstandigen. Mensen denken veel te vaak dat ze als zelfstandige alles zelf moeten doen, terwijl ze vaak sterker staan door dingen uit te besteden. Amateurswerk is geen optie. Maak liever gebruik van iemand die zijn vak goed kent dan dat je alles zelf gaat doen omdat je denkt dat het zo hoort of je hoopt dat je “het ooit wel zal leren”. Go big or go home.

Stap 4: Welke tools ga je gebruiken voor de content marketing van je webwinkel?

We leven in een digitale wereld. Voor al je noden is er wel een technologische en/of digitale oplossing. Content marketing kan je niet klaar spelen zonder technologie.
Iedere webwinkel gebruikt een webwinkel software op zijn website. Maar hoe werkt die software? Welke limieten zijn er? Wat zijn de handigheidjes van je software? En welke technologie heb je nog nodig om je doel te bereiken?

Denk ook eens na over een Content Management Systeem. Er zijn zoveel prachtige programma’s die je het leven veel makkelijker kunnen maken door een groot deel van je management over te nemen.

Stap 5: Planning en overzicht

Eens al deze stappen uitgewerkt zijn, is het tijd om alles in een planning te gieten. Een schema waarin er consequent wordt gewerkt aan de opbouw van de marketing is reuzebelangrijk.

Ook is dit de beste manier van project management als je met meerdere mensen samenwerkt en/of taken uitbesteed. Wanneer moet alles klaar zijn? Wat wordt er door wie gedaan? Wat moet er nog gebeuren? Een duidelijke planning maakt ieders leven makkelijker.

Denk ook eens na over “wat gebeurt er na de opstartfase”. Wil je graag regelmatige content plaatsen in je webshop? Dan kan je gaan nadenken over het opstarten van een blog. Zo niet, moet je permanente content sterk staan op zichzelf.

Conclusie

Hoewel het voor webshops niet mogelijk is om iedere pagina te voorzien van lange teksten om zo je doelpubliek te bereiken, zijn er wel veel mogelijkheden om alsnog die informatie op je website te krijgen. Je categoriepagina’s zijn daarbij essentieel. Gebruik die categoriepagina’s om een bron van informatie te zijn voor je klanten, bouw een band op met hen, toon hen je expertise in het onderwerp en gebruik je expertise en informatie om hen tot een verkoop te leiden. Vooral met je categoriepagina’s trek je als webwinkel je klanten aan.

Content marketing is maar een van de vele vormen van online marketing die je kan gebruiken om je webshop op de markt te brengen. Niettegenstaande is het een van de belangrijkste vormen. Als je webshop op tekstniveau geoptimaliseerd is voor zowel SEO als content marketing, zijn dat een paar grote stappen vooruit.